Przestępcy podszywając się za pracowników banków dzwonią do mieszkańców i próbują ich oszukać - nie dajmy się nabrać!
Dziś rano dyżurny ostrołęckich policjantów otrzymał zgłoszenie od mieszkanki Ostrołęki o próbie oszustwa metodą na pracownika banku. Podczas rozmowy kobieta ze wschodnim akcentem, która przedstawiła się za pracownika banku poinformowała ostrołęczankę o rzekomym wycieku jej danych osobowych i próbie zaciągnięcia na nią pożyczki.
Oszustka próbowała wyłudzić od niej dane wrażliwe w postaci, m.in. numeru pesel. Następnie fałszywa pracownica banku wysłała mieszkance naszego miasta z banku w którym kobieta posiada rachunek bankowy link wraz z pinem i kodem do połączenia z działem technicznym.
Na szczęście mieszkanka Ostrołęki nie dała się nabrać oszustom. Pomimo poleceń fałszywego pracownika banku zignorowała nadesłany link i go nie otworzyła. To właśnie dzięki jej ostrożności nie została oszukana, a w efekcie nie straciła wszystkich zgromadzonych oszczędności - brawo.
POLICJA OSTROŁĘKA: oszuści wyspecjalizowali się w oszustwach internetowych. Metody oszustów cały czas ewoluują aby mniej znanym sposobem złowić kolejną ofiarę. Jedną z popularniejszych w ostatnim czasie metod jest oszustwo na „pracownika banku”. Dlatego gdy dzwoni ktoś obcy wykaż się rozsądkiem i ograniczonym zaufaniem.
W przypadku, gdy dzwoni do nas osoba przedstawiająca się za pracownika banku najlepiej rozłączyć połączenie i samemu zadzwonić do banku, ale nie na numer, który podaje nam rozmówca, ale ten, który mamy np. zapisany do naszego banku od lat. Ostrzeżmy jak najszybciej naszą rodzinę i znajomych przed tego rodzaju zagrożeniem.
Ważne: pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. Nie polecają przelania środków bankowych na wskazane przez konsultanta konto, ani też nie wysyłają podejrzanych linków. Jeżeli spotkamy się z taką sytuacją możemy być pewni, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. Jeżeli nie jesteś pewien/ pewna z kim rozmawiasz pójdź do placówki danego banku i tam porozmawiaj z pracownikami banku.
nadkom. Tomasz Żerański
KMP Ostrołęka