reklama
kategoria: Motoryzacja
17 marzec 2025

Szukasz letnich opon? Musisz to wiedzieć! Zobacz te testy! Jeśli chcesz oszczędzać, zrób to mądrze

zdjęcie: Szukasz letnich opon? Musisz to wiedzieć! Zobacz te testy! Jeśli chcesz oszczędzać, zrób to mądrze / fot. nadesłane
fot. nadesłane
Zastanawiasz się, jakie opony wybrać na sezon wiosenno-letni? Musisz zobaczyć te testy! Czy wiesz, że opona oponie nierówna, a jakość oraz skład mieszanki bieżnika mają duże znaczenie dla przyczepności? Jaka jest różnica w drodze hamowania między oponami premium, budżetowymi, a tymi niskich osiągów? Aż 4 metry na suchej nawierzchni! To długość całego samochodu! Nie daj się namówić na pozorne oszczędności – to nie tylko problemy z wyważeniem, ale przede wszystkim gorsza przyczepność na drodze. Lepiej wybrać tańszą oponę budżetową renomowanego producenta niż ryzykować wybór opon nieznanego pochodzenia. W końcu to jedyny styk samochodu z jezdnią – od ich jakości dużo zależy. Opony ratują życie. Tylko muszą być dobrej jakości.

Wybór niskiej jakości opon może wiązać się z dużo niższym poziomem przyczepności oraz dłuższą drogą hamowania, co w konsekwencji wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Z kolei opony budżetowe renomowanych producentów nie mają odczuwalnej różnicy w cenie w porównaniu do opony niskich osiągów spoza Europy, ale oferują znacznie lepsza przyczepność – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny
Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Zobacz te testy!




Testy PZPO przeprowadzone latem w 2024 roku wraz Politechniką Rzeszowską oraz ekspertem motoryzacyjnym – Grzegorzem Dudą potwierdziły, że opony letnie premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponami niskich osiągów spoza Europy – średnia droga hamowania z 3 przejazdów opon niskich osiągów była dłuższa o 4 metry i wyniosła aż 21,4 metrów! Opona letnia premium potrzebowała 17,9 metra do zahamowania, opona klasy budżetowej 20,6 metra, a całoroczna 21,9 metra. Także opona zimowa nie nadaje się do jazdy latem – nawet ta renomowanych producentów z segmentu premium potrzebowała aż 22,9 metra do zahamowania.

Test odbywał się na Motoparku w Krakowie, na suchej nawierzchni, w gorący, letni dzień, przy prędkości 70 km/h, urządzeniem Datron.
 

Podobne dane uzyskano w testach na mokrej nawierzchni – przy prędkości 80 km/h

Podczas gdy opona letnia budżetowa renomowanego producenta potrzebowała 21,35 metra, to opona niskich osiągów spoza Europy potrzebowała prawie 3 metry więcej. Z takiej prędkości to dużo. Pomyślcie, ile by to było na drodze ekspresowej czy autostradzie, gdzie jedziemy 120-140 km/h!

Ten test z kolei odbywał się w ODTJ Akademia Kierowcy w Dolsku pod Poznaniem.
 

Pamiętajcie o tym!

Jazda na oponach zimowych latem jest niebezpieczna i nieekonomiczna – zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 20-30%, a droga hamowania „zimowek” przy 100 km/h może być o 16 metrów dłuższa niż na oponach letnich. Ponadto, ubezpieczyciele mogą odmówić wypłaty odszkodowania w sytuacji wypadku na nieodpowiednich oponach – bo to na kierowcy leży obowiązek dostosowania pojazdu do warunków na drodze, także pogodowych. Opony letnie zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania w wysokich temperaturach. Opony całoroczne mogą być dobrym kompromisem, jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich dystansach. Przy wyższych temperaturach opony całoroczne szybciej się zużywają, bo mają bardziej miękką mieszankę bieżnika niż opony letnie – choć oczywiście nie tak miękką, jak opony typowo zimowe.

Opona musi być dopasowana do pory roku i warunków na drodze. Tu nie ma miejsca na fantazję czy tzw. dojeżdżanie opon zimowych latem. I pamiętajmy – nie można ryzykować na oponach niskich osiągów spoza Europy – one tylko wyglądają jak opony. Bo opony to podstawa bezpieczeństwa. Opony to nasza przyczepność i bezpieczeństwo na drodze – dodaje Grzegorz Duda,
kierowca rajdowy i dziennikarz motoryzacyjny.

Opony renomowanych producentów są lepsze od tych niskiej jakości, często pochodzących spoza Europy, z kilku istotnych powodów:

1. Zaawansowana technologia i badania: Renomowani producenci opon inwestują ogromne sumy w badania i rozwój, co pozwala im tworzyć opony o coraz lepszych parametrach we wszystkich mierzalnych osiągach. Dzięki technologii, testom i innowacjom ich opony zapewniają lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania, mniejsze zużycie paliwa i dłuższą żywotność w szerszym zakresie eksploatacji i parametrów. Niskiej jakości opony zazwyczaj nie przechodzą tak rygorystycznych testów, co przekłada się na gorszą wydajność i bezpieczeństwo. Widać to np. przy niejednorodnej głębokości bieżnika mierzonej wzdłużnie.

2. Bezpieczeństwo i parametry techniczne: Opony renomowanych marek charakteryzują się wyższą jakością pod względem przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, odporności na poślizg, skuteczności hamowania oraz komfortu jazdy. Opony niskiej jakości, szczególnie te od nieznanych producentów spoza Europy, mają gorsze parametry, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy – tym bardziej im są gorsze warunki na drodze.

3. Materiały i kontrola jakości: Uznane marki opon stosują materiały najwyższej jakości, takie jak specjalistyczne mieszanki gumowe, które zapewniają lepszą trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Opony z niższej półki często korzystają z tańszych materiałów, także warstw wewnętrznych, jak osnowa i opasanie – co wpływa na ich odporność na uszkodzenia np. od promieni UV oraz jakość prowadzenia na drodze.

4. Testy i niezależne opinie: Opony renomowanych producentów regularnie przechodzą niezależne testy motoryzacyjne, które weryfikują ich osiągi w różnych warunkach. Rezultaty tych testów są publiczne i pozwalają konsumentom na dokonanie świadomego wyboru.

5. Gwarancja i wsparcie: Renomowani producenci oferują wydłużone gwarancje na swoje produkty, co daje klientom pewność, że w razie problemów z oponami otrzymają pomoc i możliwość wymiany. Opony nieznanych producentów, zwłaszcza tych spoza Europy, mogą nie oferować takich gwarancji lub serwisu posprzedażowego.

6. Normy i regulacje: Renomowane marki przestrzegają ściśle regulacji i norm europejskich, zarówno pod względem bezpieczeństwa chemicznego, jak i technicznego – co zapewnia wysoką jakość i bezpieczeństwo. Opony spoza Europy nie podlegają takim rygorystycznym przepisom środowiskowym – więc ich skład nie musi być tak bezpieczny, jak opon wyprodukowanych w UE.

Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl

Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Ostrołęka
1.2°C
wschód słońca: 05:40
zachód słońca: 17:43
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Ostrołęce

kiedy
2025-03-17 18:00
miejsce
Ostrołęckie Centrum Kultury,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-03-21 17:00
miejsce
Przy Ratuszu, Ostrołęka, ul....
wstęp biletowany
kiedy
2025-03-24 17:15
miejsce
Ostrołęckie Centrum Kultury,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-03-31 17:00
miejsce
Ostrołęckie Centrum Kultury,...
wstęp biletowany